Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Eindhoven is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Elektrisch rijden in de praktijk: Porsche Centrum Eindhoven bij Porsche Taycan Drive Experience

02 januari 2024

Elektrisch rijden in de praktijk: Porsche Centrum Eindhoven bij Porsche Taycan Drive Experience

Niemand kan er omheen: elektrificatie speelt ook bij Porsche een steeds grotere rol. De fabriek heeft al aangekondigd dat in 2030 zo’n 80 procent van alle geproduceerde Porsches elektrisch zal zijn. De ontwikkelingen op dit vlak gaan bovendien razendsnel. Tijdens een speciale trainingsdag deden medewerkers van de Nederlandse Porsche-centra in theorie en praktijk uitvoerig ervaring op met elektrisch rijden, waarmee ze hun bestaande kennis konden verdiepen. Namens Porsche Centrum Eindhoven waren Morris van Esch en Rutger Flipse hierbij aanwezig.

De trainingsdag was een initiatief van Pon Porsche Import om het elektrisch rijden bij de medewerkers van de Nederlandse Porsche-centra nog meer onder de aandacht te brengen. “Elektrificatie gaat de komende jaren bij Porsche een steeds grotere rol spelen”, zei Robert van Roekel, E-Performance Manager van Pon Porsche Import. Natuurlijk is de Taycan het vlaggenschip als eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche, maar er is ook de Cayenne E-Hybrid als plug-in-hybride in het programma. Ook de nieuwe Panamera komt als hybride beschikbaar en volgend jaar wordt de volledig elektrische Porsche Macan geïntroduceerd. De technologie gaat daarbij steeds verder. Ook op het gebied van laadmogelijkheden gaat de ontwikkeling constant door, waardoor elektrisch rijden steeds aantrekkelijker wordt. Van Roekel: “Met al die aspecten willen we de mensen vanuit de dealerorganisatie bij deze training nog verder kennis laten maken, zeker in de praktijk, als aanvulling op de intensieve trainingen die ze al hebben gehad.”

Vanuit Porsche Centrum Eindhoven waren Junior Verkoop Adviseur Morris van Esch en Sales Support medewerker en Porsche Genius Rutger Flipse afgevaardigd als deelnemers. “Mooi dat we deze gelegenheid krijgen”, vond Van Esch. “Ik denk dat het heel goed is om te worden meegenomen in de praktijksituatie van de klant: zaken als actieradius, mogelijkheden tot laden, dat kunnen we een dag lang zelf ervaren.” Rutger Flipse keek uit naar de dag: “Elektrisch rijden wordt bij Porsche steeds belangrijker en ook bij ons bedrijf zijn we, niet in de laatste plaats ook met onze nieuwbouw in Oisterwijk, druk bezig voor de toekomst. Het is heel goed dat we hier onze kennis nog verder kunnen vergroten.”

Tijdens een presentatie werd nader ingegaan op de nieuwe modellen, zowel de hybride-varianten als de volledig elektrisch aangedreven Porsches, die de komende jaren op stapel staan. Ook werden de ontwikkelingen in de laadmogelijkheden belicht, zowel thuis, bij publieke laadpunten onderweg en op de plaats van bestemming. Hierbij kwam ook de Porsche Charging Lounge aan de orde, die recent in de buurt van Frankfurt geopend is. Binnenkort volgt een tweede Porsche Charging Lounge in Koblach in het westen van Oostenrijk, het aantal Charging Lounges zal nog verder worden uitgebreid. Voor optimaal gebruiksgemak is er de My Porsche-app, waarmee klanten bijvoorbeeld ook toegang krijgen tot deze Charging Lounges.

Vervolgens stond er een uitgebreide route op het programma, waarbij verschillende aspecten van het elektrisch rijden aan de orde kwamen. Zo was er een “recuperatie-challenge”, waarbij de uitdaging was om op het vooraf bepaalde traject zo min mogelijk laadstatus te verliezen of de reikwijdte door gunstig rijgedrag zelfs nog wat te vergroten. “Dat zijn echt dingen vanuit de praktijk”, zei Morris van Esch. “We ervaren zelf wat de klant ervaart, wat ons helpt in het contact met klanten. Dan scheelt het als je zelf dingen al eens hebt meegemaakt, hoeveel je bijvoorbeeld in een kwartier al kunt bijladen. Elektrisch rijden is voor veel mensen nog een nieuwe ervaring, maar het is zeker niet iets waarvoor je bang hoeft te zijn. Dat hoor ik ook vaak van klanten, dat ze er steeds vertrouwder mee worden, ook op langere ritten. Zeker in Nederland is er geen enkel probleem meer. Ja, als je ver het buitenland in gaat, betekent dat je soms wat meer moet plannen, maar ook daarvoor zijn bij Porsche de hulpmiddelen aanwezig.”

Dat plannen kwam ook aan de orde bij het gebruik van de Porsche Charging Planner en de Porsche Intelligent Range Manager, waarmee een zo efficiënt mogelijke reis- en laadstrategie kan worden bepaald, rekening houdend met persoonlijke voorkeuren. Er moest een route worden ingevoerd naar het Porsche Museum in Zuffenhausen, waarbij er werd gekeken naar welke mogelijkheden er daarbij waren, en het bleek dat er door bepaalde keuzes zelfs een laadstop kon worden uitgespaard. Ook de Porsche Charging Service en verschillende laadmogelijkheden werden onderweg uitgeprobeerd, waarbij opnieuw de My Porsche-app goede diensten bewees.

De beide vertegenwoordigers van Porsche Centrum Eindhoven blikten positief terug op de dag. Rutger Flipse zei: “Ik heb tijdens het rijden veel geleerd, bijvoorbeeld hoe je slim omgaat met de verschillende mogelijkheden van het navigatiesysteem, hoe je slim omgaat met de energie van de auto, wat de auto allemaal kan. En ik heb ook veel geleerd van mijn collega’s: hoe doen zij het in het bedrijf.” Daar was Morris van Esch het mee eens: “Door deze ervaringen kunnen we ons beter verplaatsen in de klant als het om het rijden met de Taycan in de dagelijkse praktijk gaat. Bovendien vond ik de uitwisseling met collega’s leuk. En de rij-ervaring met de Taycan in verschillende situaties was super: op binnenwegen, in dorpen, op de snelweg, de auto rijdt heel fijn. Een echte Porsche!”